Praga dla aut czy mieszkańców? Prażanie boją się tranzytu

13/12/2013 02:30

Zakorkowane ulice bez dróg rowerowych, za mało przejść - w prawobrzeżnej Warszawie trudno jeździć i chodzić.

Ratusz zorganizował w kinie Praha debatę o zmianach komunikacyjnych w trzech najbardziej zaniedbanych dzielnicach - na Pradze Północ, Pradze Południe i na Targówku. Jej inicjatorem było Praskie Stowarzyszenie Mieszkańców "Michałów". Występujący w jego imieniu Tomasz Peszke chciałby tu miasta z przestrzenią przyjazną mieszkańcom, a nie tylko samochodom. Główne ulice Pragi - Ząbkowska, ks. Kłopotowskiego, Wybrzeże Helskie - to "jeden wielki korek, parking i brak życia". Peszke obawia się, że plany inwestycyjne ratusza mogą ten trend pogłębić. - Na projektowanym skrzyżowaniu ul. Okrzei z Wybrzeżem Helskim ma być aż sześć pasów ruchu, czyli połacie asfaltu, które niczemu nie służą. Przy zoo zniknie pas zieleni, wzdłuż Wisły staną ekrany akustyczne. To marnotrawstwo przestrzeni publicznej i zachęcanie do jeżdżenia przez Pragę tranzytem - przestrzegał. Miejskie ulice zamiast tras Za największe zagrożenie stowarzyszenie Michałów uważa Trasę Świętokrzyską, planowaną na przedłużeniu ul. Kijowskiej. Szeroka arteria ma wchłonąć jedyny park na Szmulowiźnie. Według Tomasza Peszkego powstanie tranzytowy korytarz ze ścianami ekranów akustycznych. - Kto projektuje takie getto? - oburzali się ludzie. Jednak wiceburmistrz Targówka Andrzej Bittel (PiS) podkreślał, że Trasa Świętokrzyska "miała być elementem rozgęszczającym ruch" z jego dzielnicy. Mieszkańcy domagają się, by nie odkładać inwestycji. W przyszłorocznym budżecie miasto zapisało na nią 109 mln zł. - Targówek ma 200 tys. mieszkańców, którzy stoją w ogromnych korkach. Miała być zmodernizowana ul. św. Wincentego, miał powstać most Krasińskiego. Chyba musimy się przesiąść do pojazdów latających - wieszczył. - Mieszkańcy Targówka mentalnie tkwią w latach 60. Myślicie, że doprowadzenie ulic do centrum rozwiąże problemy komunikacyjne, a to droga donikąd. Nie potrzeba nam tras, tylko zwykłych miejskich ulic - odpowiadał Tomasz Peszke. Wtórował mu Antoni Dąbrowski ze Związku Stowarzyszeń Praskich: - Nasi urzędnicy mają wiedzę sprzed 60 lat, dla nich w mieście najpierw liczy się samochód, a dopiero później człowiek. - My wciąż mamy miasto z lat 60., które trzeba dokończyć, chociażby domykając obwodnice - stwierdził wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski. Dodał, że Trasa Świętokrzyska jest potrzebna też jako dojazd do spalarni śmieci na Targówku, która ma być dziesięć razy bardziej wydajna niż teraz. Kult przepustowości Wiktor Mrozowski i Marek Sabak ze studenckiego koła naukowego gospodarki przestrzennej Spatium przekonywali, że panuje "kult przepustowości ulic", która zabija życie wokół nich. Mieszkańców zmusza się do pokonywania coraz większych odległości z domu do pracy, szkoły, sklepu. Tak powstaje ruch tranzytowy, którego prażanie obawiają się po otwarciu metra. Mówił o tym radny dzielnicy Ireneusz Tondera (SLD). Stowarzyszenie Michałów chciałoby więc zamknięcia przejazdu między Radzymińską a Naczelnikowską i wyłączenia z ruchu Ząbkowskiej od Targowej do Markowskiej. Mieszkańcy domagali się też dodatkowych przejść przez tory PKP przy Dworcu Wileńskim, szeroką al. "Solidarności" i osiedle kolejarskie przy Wileńskiej - dziś są to dla nich bariery nie do pokonania. Obecny na spotkaniu wiceprezydent Jacek Wojciechowicz zapowiedział, że w przyszłym tygodniu odbędą się rozmowy z PKP, by przysunąć Trasę Świętokrzyską jak najbliżej nasypu kolejowego za Dworcem Wschodnim. Pozwoliłoby to zachować park na Szmulowiźnie. Obiecał też, że ratusz zastanowi się nad utrzymywaniem przejść dla pieszych pod skrzyżowaniem Targowej z Ząbkowską. Jeden z mieszkańców opowiadał, że właśnie tutaj kończą się jego spacery z dziećmi w wózku - dwu- i czterolatkiem. - Przejścia podziemne są anachronizmem. Kiedy doczekamy się normalnych zebr na powierzchni? - pytał. - Potrzebny jest sponsor - odparł miejski inżynier ruchu Janusz Galas. Jego zdaniem nie wystarczą pędzel i kubeł z farbą. Musi dostać pieniądze na nowy program sygnalizacji świetlnej. Mieszkańcy powtarzali: - Na Pradze chcemy miasta dla ludzi, nie dla samochodów. Tomasz Urzykowski

Praga dla aut czy mieszkańców? Prażanie boją się tranzytu komentarze opinie

Dodajesz jako: |


Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ipragapoludnie.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

MPG MEDIA SP z o o z siedzibą w Warszawa 02-761, Cypryjska 2G

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"