-3°C bezchmurnie

Zgubny wpływ braku słońca na Polaków

Opieka zdrowotna, Zgubny wpływ braku słońca Polaków - zdjęcie, fotografia

Brak odporności, złe samopoczucie, nerwowość, przygnębienie, kłopoty z zębami i kośćmi, to tylko niektóre skutki niedoboru witaminy D, na który narażeni jesteśmy zwłaszcza jesienią i zimą, choć tak naprawdę przez cały rok. Okazuje się, że nawet 90 procent Polaków powinno natychmiast zacząć suplementować tę witaminę, jeśli nie chce się narażać na przykre konsekwencje, w tym na poważne choroby.

Gdy rodzi się dziecko, rodzice bez wahania przyjmują zalecenie lekarzy o podawaniu witaminy D w kropelkach noworodkowi. I dopóki zalecenie trwa, kropelki podają. Potem jednak większość rodziców zapomina o sposobach zaopatrzenia dziecka w tzw. witaminę słońca. Najgorzej, że zapominają, a w zasadzie nie wiedzą, że powinni dostarczyć ją również sobie.

Badania wskazują, że nawet 90 procent Polaków ma niedobór witaminy D w organizmie. Problem dotyczy w zasadzie każdej grupy wiekowej, chociaż najgorzej jest z młodzieżą i dziećmi w wieku 15 – 20 lat oraz z osobami po 40. Również kilkulatki mają za mało w organizmie witaminy słońca.

Powodów jest kilka. Niektórzy eksperci biją na alarm, że owo chorobliwe chronienie dzieci przed ekspozycją na słońce kończy się właśnie problemami z kośćmi, wręcz krzywicą, gdyż pozbawiamy dzieci tak istotnej dla prawidłowego rozwoju układu kostnego witaminy. Nie chcąc narażać dzieci na szkodliwe promieniowanie, smarujemy je kremami z wysokimi filtrami, a na dodatek na głowę zakładamy czapki. Tymczasem dziś już coraz powszechniej mówi się o tym, że powinniśmy – zarówno dzieci, jak i dorośli – mieć chociaż 20-minutowy bezpośredni kontakt ze słońcem - bez żadnych filtrów, ale także w dni słoneczne odsłaniać górne partie ciała między 10.00 a 15.00. W ten sposób umożliwiamy własną produkcję witaminy D, która owocować nam będzie przez cały rok.

Na nasze deficyty witaminy D niewątpliwie wpływ ma też dieta, z reguły uboga w tłuste ryby, które stanowią główne – poza słońcem – źródło tego cennego składnika krwi. Daleko nam pod tym względem do np. obywateli krajów śródziemnomorskich. Dlatego warto zadbać, by na naszym stole pojawiały się jednak regularnie dorsz, halibut, łosoś czy tuńczyk. Może też warto rozważyć powrót do niegdyś pijanego powszechnie tranu, tym bardziej, że w aptekach mamy naprawdę duży wybór preparatów, przy stosowaniu których nie jesteśmy narażeni na przykre doznania smakowe i zapachowe.

Jeśli nie tran, możemy pomyśleć o witaminie D3 w kapsułkach, ale warto jej dawkę skonsultować z lekarzem, tym bardziej, że dziś mówi się, iż by był efekt, dorośli powinni zażywać nawet 10 000 j.m. na dobę. Dotyczy to zwłaszcza osób otyłych i po 60 roku życia. Warto też pamiętać, by łykać takie kapsułki w towarzystwie tłuszczy, gdyż tylko wówczas mamy pewność, że witamina się wchłonie.

Zadbanie o odpowiedni poziom witaminy D w organizmie to oczywiście tylko jeden ze sposób poprawienia nastroju w okresie jesienno-zimowym i ogólne zadbanie o zdrowie, w tym o odporność. Do innych ważnych należy na pewno kontakt z naturą, również w tym okresie spacer po lesie ma nieoceniony wpływ na wzmocnienie naszych organizmów tak fizycznej, jak psychiczne. Udając się jednak na taką wycieczkę, musimy zadbać o kondycję naszego auta, gdyż przecież zależy nam na tym, by nasza podróż była bezpieczna. Akcesoria i części samochodowe warto kupić wygodnie na sprawdzonych stronach internetowych, np. www.123felgi.pl.

Zgubny wpływ braku słońca na Polaków komentarze opinie

Dodajesz jako: Zaloguj się

Ostatnie video - filmy na iPragaPoludnia.pl