
Maja Kleczewska-Kondrat została wybrana nową dyrektorką Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie. Decyzja została ogłoszona przez stołeczny ratusz w piątkowy wieczór 24 stycznia 2025 roku. Nowa dyrektorka obejmie stanowisko we wrześniu tego roku i będzie kierować instytucją przez pięć sezonów artystycznych.
Wyboru dokonano w ramach oficjalnego konkursu, w którym komisja rekrutacyjna przeprowadziła rozmowy ze wszystkimi kandydatkami i kandydatami spełniającymi wymogi formalne. Podczas drugiego posiedzenia komisji, odbywającego się 24 stycznia, skupiono się na aspektach prawnych, organizacyjnych oraz artystycznych dotyczących funkcjonowania teatru. Najważniejszym elementem rozmów były programy rozwoju instytucji kulturalnej.
Komisja konkursowa zarekomendowała Prezydentowi Warszawy Maję Kleczewską-Kondrat jako najlepszy wybór na stanowisko dyrektorki Teatru Powszechnego.
Zgodnie z przedstawioną koncepcją programową, Teatr Powszechny ma prezentować bogaty wachlarz artystyczny – od klasyki po awangardę. Placówka zamierza aktywnie uczestniczyć w debacie publicznej, pozostając otwartym i dostępnym miejscem dla szerokiej publiczności. W centrum nowej strategii znajdzie się także wsparcie dla młodych twórców oraz rozwój publiczności wśród młodego pokolenia.
Wśród priorytetów programowych nowej dyrektorki znalazły się:
rozwój współpracy z międzynarodowymi instytucjami oraz ośrodkami artystycznymi,
integracja teatru ze środowiskiem nowych mediów,
projektowanie nowych, dużych produkcji z zachowaniem równowagi między kosztami eksploatacji a wpływami ze sprzedaży biletów,
aktywizacja mieszkańców Warszawy poprzez warsztaty, dyskusje i spotkania,
wykorzystanie zasobów teatru do organizacji interdyscyplinarnych wydarzeń kulturalnych, w tym koncertów i wystaw.
Nowa dyrektorka Teatru Powszechnego to uznana reżyserka teatralna o bogatym dorobku artystycznym. Maja Kleczewska-Kondrat studiowała psychologię na Uniwersytecie Warszawskim oraz reżyserię na Akademii Teatralnej w Warszawie, gdzie obecnie wykłada. Jest absolwentką krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych i zadebiutowała w 2001 roku spektaklem Jordan A. Reynolds i M. Buffini w Teatrze Słowackiego w Krakowie.
W swojej karierze współpracowała z wieloma polskimi i zagranicznymi teatrami, m.in. w Krakowie, Warszawie, Hamburgu, Lublanie, Poznaniu, Opolu, Bydgoszczy oraz Wałbrzychu. Jej spektakle były prezentowane na prestiżowych festiwalach teatralnych w Europie i świecie, takich jak Wenecja, Paryż, Londyn, Berlin, Tbilisi, Seul oraz Madryt.
Maja Kleczewska-Kondrat zdobyła liczne nagrody, w tym:
Brązowy Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis",
Paszport "Polityki",
Grand Prix festiwalu Boska Komedia,
Srebrny Lew weneckiego Biennale (2017) za innowacje w teatrze.
Proces wyboru nowej dyrektorki przeprowadziła komisja konkursowa w składzie:
Aldona Machnowska-Góra (przewodnicząca, przedstawicielka m.st. Warszawy),
Artur Jóźwik i Aneta Subda-Kamola (przedstawiciele m.st. Warszawy),
Renata Derejczyk i Małgorzata Mostek-Łączyńska (przedstawicielki Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego),
Ewa Leśniak (Związek Artystów Scen Polskich ZASP - Stowarzyszenie),
Łukasz Molski (Stowarzyszenie Dyrektorów i Dyrektorek Samorządowych Instytucji Kultury),
Robert Dobak i Andrzej Kłak (przedstawiciele organizacji związkowych działających w Teatrze Powszechnym).
Zmiana na stanowisku dyrektora Teatru Powszechnego to znacące wydarzenie na polskiej scenie teatralnej. Maja Kleczewska-Kondrat, jako doświadczona reżyserka i innowatorka, wprowadza nową wizję rozwoju teatru, która może wpłynąć na kształt sceny kulturalnej w Warszawie. Jej plany obejmują nie tylko rozwój artystyczny, ale także budowanie zaangażowanej i licznej publiczności oraz poszerzenie współpracy międzynarodowej.
Wrzesień 2025 roku przyniesie początek nowego rozdziału w historii Teatru Powszechnego. Czy nowa dyrekcja sprosta oczekiwaniom publiczności i krytyków? Czas pokaże, ale jedno jest pewne – przed warszawską sceną ciekawe i ambitne lata.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie