Reklama

Jak zgłosić urodzenie dziecka bez wychodzenia z domu?- rocznica nowej e-usługi

01/06/2019 10:43

E-usługa "zgłoś urodzenie dziecka" świętuje już pierwszy ok. Rosnąca popularność usługi stanowi dowód na potrzebę tego typu ułatwień dla rodziców.

Start nowej usługi.

Rok temu 1 czerwca 2018 r. o północy wystartowała nowa usługa "Zgłoś urodzenie dziecka". Data uruchomienia nie jest przypadkowa, ponieważ obchodzony jest w tym dniu Dzień Dziecka. Do północy suma zgłoszeń wynosiła już 96, a po miesiącu było to już 3 tysiące zgłoszeń. Po roku natomiast było to już 40 tysięcy zgłoszeń.

Jak mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski:

– Popularność tej e-usługi udowadnia nam, że rodzice czekali na takie rozwiązanie. 10% wszystkich narodzin zgłaszane jest przez Internet. To dobry wynik, zgodny z naszymi oczekiwaniami w pierwszym roku działania usługi.

 

Bez wychodzenia z domu- jak zgłosić?

Zgłoszenie online narodzin dziecka należy dokonać w ciągu 21 dni od wystawienia kart urodzenia. Kartę urodzenia wystawi upoważniona do tego osoba, która odebrała poród – np. lekarz lub położna. Przekaże ją do Urzędu Stanu Cywilnego (USC) najpóźniej trzy dni od jej wystawienia.

Przygotowując się do zgłoszenie urodzenia dziecka załóż Profil Zaufany.

Karta wystawiona. Teraz wejdź na www.obywatel.gov.pl. Wybierz usługę "Zgłoś urodzenie dziecka". Cały proces to tylko pięć prostych kroków:

Krok 1: Oświadczasz, że jesteś rodzicem (zgłosić narodziny może mama lub tata).

Krok 2: Sprawdzasz poprawność swoich danych oraz wprowadzasz dane drugiego rodzica.

Krok 3: Uzupełniasz dane dziecka.

Krok 4: Wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób odbioru dokumentów.

Krok 5: Sprawdzasz wszystkie informacje we wniosku i podpisujesz go Profilem Zaufanym.

Gotowe!

Więcej możliwości.

W zgłoszeniu warto podać swój adres e-mail i numer telefonu – mogą się przydać gdyby kierownik USC potrzebował wyjaśnień.

Przy okazji rejestracji malucha załatwisz też kilka innych spraw. Dziecku zostanie nadany numer PESEL oraz zameldujecie je.

– Na podstawie elektronicznego zgłoszenia kierownik Urzędu Stanu Cywilnego sporządzi akt urodzenia oraz inne dokumenty – jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL i – jeśli maluch został zameldowany – także zaświadczenie o zameldowaniu. Wszystkie te dokumenty rodzice mogą dostać drogą elektroniczną – na skrzynkę ePUAP. Do wyboru mają także osobisty odbiór na poczcie lub w urzędzie.

– dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.

 

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Szczepan Jezioro - blog
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo iPragaPoludnie.pl




Reklama
Wróć do