Reklama

Tramwaj na Gocław: są roszczenia, nie ma odpowiedzi na petycję

Rozgrzewająca warszawską opinię publiczną kwestia tzw. roszczeń dekretowych okazuje się być istotnym elementem także przy okazji spornej dla mieszkańców  Pragi Południe inwestycji. Mowa o planowanej linii tramwajowej na Gocław, która podzieliła mieszkańców dzielnicy i co najmniej odsunęła na nieznany termin budowę metra w tej okolicy.

Z zamieszczonej w Biuletynie Informacji Publicznej odpowiedzi wiceprezydenta Witolda Pahla na jedną z interpelacji wynika, że obszar, po którym przebiegać ma tramwaj, może podlegać tzw. reprywatyzacji.  Do części terenów wzdłuż historycznego Kanału Wystawowego zostały zgłoszone roszczenia dawnych właścicieli w trybie art. 7 dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy. Do dnia dzisiejszego w kwestii tych terenów toczą się postępowania administracyjne. Mieszkańców dodatkowo oburza fakt, że gdy pytanie o roszczenia do tego terenu padło w 2015 roku, to władze miasta nie udzieliły jednoznacznej odpowiedzi. Na interpelację odpisywał wówczas wiceprezydent Jarosław Jóźwiak, który odszedł niedawno z ratusza w związku z… aferą reprywatyzacyjną.

Należy podkreślić, że teren nie jest chroniony żadnym planem zagospodarowania przestrzennego. Sytuacja do złudzenia przypomina casus Jeziorka Gocławskiego, które w niejasnych okolicznościach wraz z okolicznym obszarem zostało przekazane w prywatne ręce, a dziś otoczone jest tzw. apartamentowcami. Sprawa budzi ogromne zainteresowanie mieszkańców, gdyż większość ogrodów działkowych to teren otwarty dla mieszkańców i popularne miejsce spacerów. Co więcej – działki po południowej stronie Trasy Łazienkowskiej już zamieniły się w wielki plac budowy.

Sam pomysł budowy w tym miejscu linii tramwajowej od dawna wywołuje protesty. 20 lipca 2016 roku do Urzędu Miasta trafiła petycja podpisana przez 4800  mieszkańców Warszawy sprzeciwiających się inwestycji „Tramwaj na Gocław” prowadzonej po terenie ogrodów działkowych. Mieszkańcy stoją na stanowisku, iż forsowana przez Władze m. st. Warszawy i Dzielnicy Praga-Południe propozycja trasy tramwajowej nie rozwiąże problemów komunikacyjnych Pragi Południe, a tylko je pogłębi. Do dnia dzisiejszego mieszkańcy nie otrzymali odpowiedzi na złożoną w stołecznym ratuszu petycję.

Na spotkaniu z radnymi dzielnicy w dniu 5 września 2016 Tramwaje Warszawskie zapowiedziały, że w październiku odbędą się dwutygodniowe konsultacje społeczne poprzedzone półtoratygodniową kampanią informacyjną. Jednak dopiero 16 października udostępniono w Internecie analizę wielokryterialną oraz raport o oddziaływaniu na środowisko. Wszystkie udostępnione dokumenty liczą łącznie ponad 500 stron, a konsultacje rozpoczynają się już za kilka dni. Tak czy inaczej dzięki opublikowaniu dokumentów w najbliższych dniach do opinii publicznej przebiją się m.in. dane dotyczące skali wycinki drzew. Aktualne pozostają jednak inne pytania:

1. Dlaczego forsuje się inwestycję tak głęboko dzielącą społeczność lokalną nie zwracając uwagi na inne proponowane rozwiązania?

2. Dlaczego do dziś nie uchwalono planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów zielonych między ul. Międzynarodową a ul. Kinową, które objęte są roszczeniami?

3. Co zrobi m. st. Warszawa, jeśli teren, po którym ma biec tramwaj trafi w prywatne ręce? Czy konieczne będą wielomilionowe odszkodowania z tytułu roszczeń dekretowych?

4. Część gruntów, po których ma przebiegać tramwaj między os. „Ateńska” i os. „Saska” należy do firmy Dom Dewelopment - ile będzie kosztować wykupienie terenu pod inwestycję tramwajową?

 

Parafrazując bohaterów „Rejsu” można dodać: „I kto za to płaci?” Odpowiedź  jest taka jak zawsze: „Pani płaci, Pan płaci. Społeczeństwo”.
W tym wypadku społeczeństwo Warszawy.  Tylko czy nas na to stać? 

 

Źródło: Inicjatywa obywatelska „Tramwaj przez Wisłę - nie przez działki”

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    mecenas stopa - niezalogowany 2016-10-17 19:09:52

    To cwaniacy, którzy nie chcą tramwaju dzielą społecznosć Gocławia. Tramwaj jest niezbędnie potrzebny, dzielnica się dusi. Metro też, ale to perspektywa dekady, albo dwóch. Jako uzupełnienie tramwaju.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2016-10-17 23:03:01

    I właśnie ten tramwaj dzielnicę zadusi, gdy zostanie wepchnięty w Al.Waszyngtona - zablokuje to jakiekolwiek możliwości zwiększenia kursów tramwajowych z Grochowa. A Gocław jest położony pomiędzy mostem Siekierkowskim i Łazienkowskim - poprzez te mosty należy usprawnić komunikację publiczną z Gocławia.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2016-10-18 10:36:28

    Najlepiej byłoby wrócić do dorożek konnych. Do tego dążą przeciwnicy tramwaju, stając się automatycznie przeciwnickami rozwoju, do których nie trafiają żadne rozsądne argumenty fachowców?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2016-10-18 12:13:49

    Szanowni Państwo, Serdecznie dziękujemy za zainteresowanie tematyka rozwoju tras tramwajowych. I już spieszymy z udzieleniem odpowiedzi na pytania, które zadaje Inicjatywa obywatelska „Tramwaj przez Wisłę - nie przez działki” : Ad 1. Jak już Państwa informowaliśmy podczas spotkania z Radą Osiedla Saska Kępa, jaki i podczas indywidualnego spotkania z Państwem w dn. 10.08.2016 r. zasadność realizacji trasy tramwajowej al. Waszyngtona - Gocław została potwierdzona przez wykonane wcześniej analizy funkcjonalno-ruchowe i studia przedprojektowe. Również dostępne na stronie www.tramwajnagoclaw.pl analizy potwierdzają wyniki wcześniejszych opracowań. Pragniemy podkreślić, że opracowania te były wykonywane zgodnie z wytycznymi określonymi w tzw. Niebieskiej Księdze JASPERS - dokument jest wytyczną do przeprowadzania analiz dla zamierzeń inwestycyjnych, które mają być dofinansowane ze środków UE. Wybrane rozwiązanie, po przeprowadzeniu analiz wielokryterialnych, obejmując aspekty techniczne, przewozowe, ruchowe, ekonomiczne i środowiskowe uzyskało najwyższe noty. Analizowaliśmy również rozwiązania zgłaszane przez Państwa m.in. trasa w ciągu Wału Miedzeszyńskiego czy tez w ciągu ul. Kinowej. Rozwiązania te okazały się mniej efektywne względem porównywanych wariantów. Informację na ten temat, wraz z prognozami ruchu i omówieniem np. kolizji z obszarem Natura 2000 przedstawiliśmy Państwu podczas spotkania w dn. 10.08.2016 r.. Pragniemy również zauważyć, że przygotowanie inwestycji infrastrukturalnych jest procesem niezwykle interesującym mieszkańców, których opinie są zróżnicowane. Podczas przeprowadzanej diagnozy społecznej (w ramach, której się przecież spotkaliśmy) otrzymaliśmy również głosy poparcia tejże inwestycji. Mamy nadzieję, że Państwa zaangażowanie przyczyni się istotnie do realizacji tej inwestycji i wypracowania podczas konsultacji społecznych najlepszych rozwiązań uwzględniających potrzeby całej wspólnoty mieszkańców Warszawy. 2. Mając na uwadze istotne znaczenie terenów rodzinnych ogrodów działkowych (ROD) dla mieszkańców Warszawy, jak również systemu ekologicznego miasta, Urząd m.st. Warszawy podjął prace nad przygotowaniem i uchwaleniem dwóch miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, obejmujących tereny ogrodów położonych w kwartale Os. Międzynarodowa – al. Waszyngtona – ul. Kinowa – Trasa Łazienkowska. Plany te mają na celu ochronę i zachowanie obecnych funkcji terenów ROD, tak aby dalej mogły służyć one społeczności działkowców, jak i mieszkańców Warszawy. W ramach budowy trasy tramwajowej Tramwaje Warszawskie planują wykonanie wzdłuż torowiska przestrzeni publicznej o funkcjach parkowych i spacerowych. Szczegóły zagospodarowania tego terenu i sposób prowadzenia gospodarki zielenią chcielibyśmy omówić z Państwem podczas konsultacji społecznych. Zależy nam na wspólnym zastanowieniu się nad rolą tej nowej przestrzeni publicznej. 3. W przypadku terenów o nieuregulowanym stanie prawnym (a takim terenem jest nieruchomość objęta roszczeniami), obecnie obowiązujące przepisy prawa w zakresie realizacji inwestycji celu publicznego przewidują złożenie potencjalnego odszkodowania do depozytu sądowego. Mamy również nadzieję, że Rada Miasta we współpracy z Radą Dzielnicy uchwali w najbliższy czasie plan miejscowy dla terenów ROD, co będzie oznaczać ochronę w/w obszaru przed roszczeniami. 4. Zgodnie obowiązującym prawem wysokość odszkodowań pod inwestycje celu publicznego ustala starosta lub wojewoda w odrębnym postępowaniu administracyjnym w oparciu o wycenę (operat) sporządzona przez rzeczoznawcę majątkowego. Pragniemy również zauważyć, że obszar, o którym Państwo wspominają przeznaczony jest od wielu lat pod inwestycje transportową, to jest al. Tysiąclecia na odc. Trasa Łazienkowska - Wał Miedzeszyński. 5. Złożona petycja poruszała bardzo istotne i skompilowane kwestie, o czym świadczą Państwa pytania. Mają na uwadze jej treść, ale również informacje zebrane podczas diagnozy społecznej (w tym podczas spotkania z Państwem w dn. 10.08.2016 r.) odpowiednio dobraliśmy tematykę i formę konsultacji. 6. Tramwaje Warszawskie przykładają szczególną wagę do poprawności merytorycznej realizowanych analiz i prac studialnych. Prace projektowo-koncepcyjne były realizowane przez naszych pracowników i współpracowników przez cały wrzesień i początek października. Zatem materiały opublikowaliśmy najszybciej jak to było możliwe. Bardzo zależało nam, aby przedstawiona dokumentacja była pełna i kompletna. Poza tym, m.in. Państwa inicjatywa już w sierpniu została zapoznana z wynikami prac cząstkowych i mieliśmy możliwość wspólnego pochylenia się nad tym materiałem. 7. Zapraszamy do wnikliwego zapoznania się z naszą stroną internetową www.tramwajnagoclaw.pl W zakładce "O projecie" umieszczona jest lista często zadawanych pytań (FAQ). W odpowiedzi na pytanie nr 9 umieszczone jest szczegółowe zestawienie. W przypadku wariantu 2, ok. 50% drzew wskazanych do wycięcia to drzewa owocowe, w słabszej kondycji i o niższej wartości przyrodniczej. W wariancie 2 tylko 8 drzew – lip, spośród wskazanych do wycinki oceniono jako cenne. Zapraszamy również do zapoznania się z inwentaryzacją zieleni dostępną w zakładce "Materiały". 8. W ramach konsultacji społecznych będą również omawiane możliwe zmiany układu tras linii komunikacyjnych na terenie Gocławia i Saskiej Kępy po oddaniu do użytkowania nowej trasy tramwajowej. Pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego przedstawią założenia kierunkowe w tym zakresie. Szczegółowe ustalenia w sprawie marszrutyzacji będą przedmiotem odrębnych konsultacji, już przed uruchomieniem nowego połączenia tramwajowego. Wynika to z faktu, że układ komunikacyjny kształtuje się w odniesieniu do całego obszaru Warszawy, przy uwzględnieniu innych istotnych inwestycji w zakresie transportu publicznego np. rozbudowy II linii metra. Spółka Tramwaje Warszawskie

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2016-10-19 22:00:09

    Nie chcemy tramwaju na Saskiej Kępie!!!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2016-10-19 23:50:25

    Tramwaj na Saskiej Kępie nie jest nam potrzebny, mamy doskonałe połączenie autobusami : 111, 123, 147, 411, 507, 509, E-1 - czy to nie wystarczy ?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Ani - niezalogowany 2016-11-24 09:19:01

    Tramwaj powinien być usprawni to nam dojazd do Centrum z b.Wawra Las jak i Goclawia

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo iPragaPoludnie.pl




Reklama
Wróć do